18 Şubat 2006 Cumartesi

Çeviri

Çeviri, kitapların ruhundan çok şey koparıp götürüyor. Sözcük oyunları, göndermeler gidiyor elden. Neyse, güne Beatles'la başladım (keyifler yerinde) da oradan aklıma Nick Hornby'nin "İyi de Nasıl?" (How to be Good) kitabı geldi. Hikaye, olanlar - diğer kitaplarıyla karşılaştırınca sadece sönüktü. (Zaten daha çok "anlatım tarzı adamı" yazarımız - en azından Mine öyle olduğunu söyledi, ben hep çeviri okudum.) Yalnız sonlara doğru okuduğum bir cümle, çeviri ile kitap arasındaki boşluğu hissettirdi:
"Bütün yalnız insanlar... En azından bu yalnız insanların nerede doğduğunu biliyoruz: Surrey'de."
Kim bilir kaç tane sevilesi ayrıntı daha vardı. (Bu düşünce yine de kitabı sevmemi sağlamadı elbet.) Kulaklarımıza takabileceğimiz Babil balıkları olmadığına göre anlam kaybı olmadan dilleri yakalama şansımız da yok. Çeviri de bir ruh emici olarak sonsuza dek mutlu yaşayacak. Orijinal dilini bildiği halde çeviri okuyan top olsun öyleyse.

5 Yorum:

18 Şubat, 2006 19:19

seni gidi cintoş. bunun ne olduğunu yazmayıp bilmece sormuşsun. Bunun E.R olduğunu bilmeyecekler mi:D

diyor Blogger divadeiwob...  
18 Şubat, 2006 23:46

Hih hih bakıyorum da kopya veriyorsun. Sen de az cin değilsin :)

diyor Blogger İpek...  
20 Şubat, 2006 19:51

ben bildim, ben bildim!

diyor Blogger Cem...  
20 Şubat, 2006 21:52

Ooo, topluca cin olmuşuz :)

diyor Blogger İpek...  
21 Şubat, 2006 00:53

Ben en cininizim.

Nick Hornby'i pek bilmesem de, bu kitabın sırtını fazlaca popüler kültür göndermelerine ve "İngilizliğe" dayadığını düşünmüştüm, çeviride onlar da gidiyormuş demek ki.

diyor Blogger Mine...  

<< Anasayfa